R

آنالیز واریانس یک طرفه در آر One Way ANOVA ) - R)

پژوهشکده مجازی آمار - آنالیز واریانس یک طرفه در آر   One Way ANOVA ) - R)

آنالیز واریانس یک طرفه ( One Way ANOVA ) در R

هدف آزمون آنالیز واریانس یک راهه :

 مقایسه میانگین های یک صفت کمی در چندین جامعه ( بیش از دو جامعه )

پیش فرض های لازم در آنالیز واریانس :

1-نمونه های مورد بررسی باید نمونه های تصادفی مستقل از هم باشند .

2- صفت مورد بررسی در هریک از جامعه ها باید دارای توزیع نرمال باشند .

3- واریانس صفت مورد بررسی در همه جامعه ها برابر باشند.

فرضیه های آزمون :

در آنالیز واریانس یک طرفه فرض صفر ( فرض اولیه ) این است که هیچ اختلافی بین میانگین گروه های مورد آزمایش وجود ندارد و فرض مقابل این است که بین میانگین حداقل دو گروه اختلاف معنی داری وجود دارد .

در حالتی که  فرض صفر ) پذیرفته شود ، می پذیریم که بین میانگین گروه ها اختلافی وجود ندارد و تحلیل به پایان می رسد . اما در حالتی که فرض صفر رد شود قطعا اختلافی بین گروه ها وجود دارد و باید اختلاف را بیابیم که این امر با استفاده از آزمون های تکمیلی ( آزمون های تعقیبی ) میسر می باشد .

با یک مثال اجرای آنالیز واریانس یک راهه در نرم افزار آر را شرح می دهیم :

ضریب همبستگی پیرسون R

پژوهشکده مجازی آمار - ضریب همبستگی پیرسون در آر R

ضریب همبستگی پیرسن R

ضریب همبستگی پیرسن ، مانند دیگر ضرایب همبستگی میزان ارتباط بین دو متغیر را نشان می دهد . هنگامی که می خواهیم میزان ارتباط خطی دو متغیر کمی را بدانیم از ضریب همبستگی پیرسن استفاده می کنیم . درواقع ضریب همبستگی پیرسن هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که هردو متغیر نسبی فاصله ای ( یعنی عدد پذیر  ) باشند . مانند دیگر ضرایب همبستگی ، ضریب همبستگی پیرسن نیز مقدار یست  بین 0 و 1 که هرچه مقدار آن به عدد 1 نزدیکتر باشد میزان همبستگی بین متغیرها ببشتر و قوی تر است . علامت مثبت ضریب همبستگی بیانگر رابطه مستقیم دو متغیر و علامت منفی ضریب همبستگی بیانگر ارتباط معکوس دو متغیر است . در آزمون همبستگی پیرسن فرضیه ها به صورت زیر مطرح هستند :

فرض صفر بیانگر عدم وجود همبستگی بین دو متغیر و فرض یک ( فرض مقابل ) بیانگر وجود همبستگی بین دو متغیر است .

آزمون تی زوجی R - paired sample t - test

پژوهشکده مجازی آمار - آزمون تی زوجی R

هدف از اجرای آزمون تی زوجی :

آزمون t زوجی برای آزمودن فرضیه ی برابری میانگین یک نمونه (x)  در دو حالت قبل و بعد از یک آزمایش که دارای توزیع نرمال است به کار می رود .

پیش نیازهای آزمون تی زوجی :

  • داده های عددی باشند .
  • داد ه ها ( نمونه یا جامعه مورد نظر ) از توزیع نرمال پیروی کنند .
  • واریانس نمونه ( جامعه ) ثابت اما نامعلوم است و می بایست با استفاده از نمونه محاسبه یا برآورد شود .

فرض ها و آماره ی آزمون :

فرضیه آزمون در تی زوجی به صورت زیر مطرح می شود :

 

 

آماره آزمون تی زوجی به صورت زیر می باشد :

آزمون تی تک نمونه ای R

پژوهشکده مجازی آمار - آزمون تی تک نمونه ای R

هدف از اجرای آزمون تی تک نمونه ای :

از آزمون t تک نمونه ای برای آزمودن فرضیه ی برابری میانگین یک نمونه ()  با میانگین جامعه (µ) که دارای توزیع نرمال است استفاده می شود  . هدف از اجرای این آزمون سنجیدن برابری میانگین نمونه برآورد شده  ()  با میانگین جامعه (µ) می باشد .

پیش نیازهای آزمون تی تک نمونه ای :

  • داده ها عددی باشند .
  • داد ه ها ( نمونه یا جامعه مورد نظر ) از توزیع نرمال پیروی کنند .
  • واریانس نمونه ( جامعه ) ثابت اما نامعلوم است و می بایست با استفاده از نمونه محاسبه یا برآورد شود .

فرض ها و آماره ی آزمون :

فرضیه آزمون در تی تک نمونه ای به صورت زیر مطرح می شود :

 

 

آماره آزمون تی تک نمونه ای به صورت زیر می باشد :

 

 در شرایطی که حجم نمونه کمتر از 30 و واریانس جامعه () نامعلوم باشد نیز ، در اجرای آزمون آماره ی t  به کار می رود .

اکنون مثالی که در مقاله آموزشی آزمون تی تک نمونه ای در SPSS   ارائه کردیم را به خاطر آورید . می خواهیم همان آزمون را با استفاده از نرم افزار R انجام دهیم :

تولید داده های تصادفی R

پژوهشکده مجازی آمار - تولید داده های تصادفی در R

تولید اعداد تصادفی در R

 گاهی نیاز داریم یک نمونه تصادفی ( اعداد تصادفی ) از یک توزیع خاص تولید کنیم . در این مقاله شیوه تولید داده های تصادفی در سه توزیع یکنواخت ، نرمال و پواسن را شرح می دهیم :

آزمون تی دو نمونه مستقل از هم در نرم افزار آر two indepedent sample t - test R

پژوهشکده مجازی آمار - آزمون تی دو نمونه مستقل از هم  R

آزمون t  دو نمونه مستقل از هم در R

برای مقایسه میانگین  دو نمونه از داده های کمی و مستقل از هم از آزمون t  دو نمونه مستقل از هم  استفاده می کنیم . به عنوان مثال یک دبیر دوره متوسط ادعا می کند دختران و  پسران به یک اندازه درسخوان نیستند  و برای اثبات یا رد این ادعا 30 دانش آموز دختر و 30دانش آموز پسر از یک پایه تحصیلی را از دو مدرسه به تصادف انتخاب می کنیم و میانگین معدل آنها را با هم مقایسه می کنیم  . برای اجرای آزمون t  دو نمونه مستقل از هم فرضیه ها به صورت زیر مطرح می شوند :